Saturday, February 11, 2012

Bestemming bereikt

"Woohoo, you have reached your destination Bali, you are a genius" : zou de Homer Simpson TomTom voice-over zeggen. Op onderstaand wereldbol zie je de pijl die wijst naar het gele stipje waarop ik op dit moment rondloop. Ik bevind me weer op het Zuidelijk halfrond, om een of andere reden word ik daar de laatste jaren naartoe getrokken. Misschien loop ik wel graag ondersteboven.

Van de luchthaven in de hoofdstad Denpasar ben ik naar Ubud getrokken dat in het binnenland ligt. Mijn eerste indruk is een beetje dubbel. Misschien wel omdat ik de wijde omgeving rondom Chiang Mai een bijzonder aangename plaats vind om te vertoeven. En dat heeft ook met de mentaliteit van de mensen te maken. Zo zijn de mensen in Noord-Thailand bijzonder vriendelijk, misschien wel de limburgers van Thailand.

"Monkey see, Monkey do" Monkey forest Ubud.

In Ubud, Bali zijn de mensen iets minder vriendelijk. Bali is het enige Hindu eiland van de Indonesische archipel de andere eilanden zijn overwegend moslim. En ik waan mij ook een beetje terug in het eveneens hinduistische India. Om de vijf meter word je hier op straat wel lastiggevallen. De mannen roepen "taxi, sir" en de vrouwen roepen "massage, sir", en het beperkt zich niet tot de hoofdstraat het is gewoon overal. Een Australische toerist vatte het goed samen toen een Balinees weer "taxi, sir" naar hem riep, hij antwoordde "The answer is no, no, no , no, no, no, no and no !"

De andere kant van de medaille is, dat ik op het juiste moment in Ubud zit. Want deze zaterdag is er een groots festival waar de hele stad zich op dit moment op voorbereid. Het is een hindu-festival en de mensen zitten overal op straat bloemenoffers te maken. Alle huizen zijn ook versierd.

Ik ben gisteren naar een vuurdans geweest en dat was redelijk spectaculair, foto's volgen later. Ik verblijf momenteel in een guesthouse van een Nederlander, de meeste gasten zijn ook van de Nederlandse nationaliteit. Ik waan me een beetje in een exotisch Nederland, wat Indonesiƫ in feite ook een beetje is.

Het is regenseizoen, dus in de namiddag valt er altijd wel een bui. Gelukkig maar want het is loeiheet, minder aangenaam warm dan in Thailand. Als je hier op straat rondloopt, ben je binnen de kortste keren aan het zweten gelijk een rund.

Even nog een korte update, ik ben van Chiang Mai met de bus naar Bangkok gereisd. Met een tussenstop van twee dagen in Sukhothai de eerste officiƫle hoofdstad van Thailand. In Bangkok heb ik zoals in het liedje "One night in Bangkok, and the world's your oyster", one night in Bangkok doorgebracht. Ik moest 's morgens mijn vlucht hebben om 6 uur, dus heb ik de nacht maar doorgebracht in Thailands' huidige hoofdstad.

De blogfoto's van Tiger Kingdom en Doi Saket zijn van een woordje uitleg voorzien. So check it out.

No comments:

Post a Comment