Monday, February 6, 2012

Doi Saket

Doi Saket is het dorpje waar de Tao garden spa gelegen is. Het plaatsje is omringd door heuvels en een stuwmeer. Het ligt op plus minus 40 minuten rijden van Chiang Mai.

Twee bezienswaardigheiden in de omgeving zijn het stuweer en de Doi Saket tempel. Op een donderdag in februari heb ik beiden bezocht. In België heersten er Siberische temperaturen terwijl het in Thailand een zwoele bewolkte 26 °c dag was. Hup die fiets op en nog snel even enkele "snacks en supplies" oppikken in de dorpswinkeltjes. De bijzonder lekkere versgeplukte Thaise-mini-banaantjes zijn een aanrader en ook de sappige papaya's zijn om duimen en vingers bij af te likken. Vers tropisch fruit voor een prikje, daarvoor alleen al zou ik naar Thailand verhuizen.

Op 10 minuutjes sta je op de stuwdam, er heerst een hemelse rust. Geen auto's toegelaten en slechts enkele Thaise wandelaars of fietsers. De glooiende hellingen vormen een idylisch decor rondom het spiegelvlakke meer. Al pootjebadend sta ik in het meer en de volgende filosofische bespiegeling schiet me te binnen als ik het meer observeer. Hierzo aan de oever zijn mijn gedachten zo stil als het oppervlakte van het meer, geen gedachtegolf te bekennen.

the perfect mirror

De gedachtenstromen in mijn hoofd zijn niet de woest golvende zeeën die me in België meestal te beurt vallen. Als ik naar het meer staar zie ik mijn eigen reflectie kristalhelder. Exact het gevoel dat ik heb bij deze gedachteloze toestand. Als de gedachten wegvallen is het leven simpel en kristalhelder.

Totzover deze uitzending door derden :"hoor ik de scepticus in mezelf al zeggen." Wie is er niet verslaafd aan zijn eigen hersenspinsels. Daar zijn ze weer de gedachtenstroompjes ... opzij opzij opzij maak plaats maak plaats maak plaats we hebben ongeloofelijke haast ... ze zenden me naar de Doi Saket tempel.

Al peddelend fietsend door de vallei, met aan mijn linkerzijde een kanaaltjes en aan mijn rechterzijde de onder water staande rijstvelden. In de velden staan enkele tientallen Thaise mensen groene rijstplantjes (u hoort me al aankomen, yes indeed) te planten.



De Doi Saket tempel komt in zicht, hij staat op een klein heuveltje genre muur van Hoei. Langs de tempel staat er een gouden stoepa die blinkend als een antenne naar de hemel gericht is, afgestemd op de frequentieband van God de vader of Boeddha in dit geval.



Ja, ook in de hemel moeten ze mee met de allernieuwste technologische ontwikkelingen, naast Stijn Meuris zijn satelliet Suzy hangt er ook een satelliet die Boeddha's boodschap naar het aardoppervlak zendt.

Spelenderwijs a la Philippe Gilbert vlieg ik de helling op en word eenmaal boven verwelkomd door een huizenhoog Boeddhabeeld. Het is trouwens officieel verboden om boeddha-beelden uit Thailand te exporteren. Ondanks dit verbod worden er in de plaatselijke tempels in een stad als Chiang Mai wekelijks boeddha beelden gestolen met als bestemming Europa of Noord-Amerika. Komen die dan allemaal terecht in hippe clubs zoals de Bhudda bar, vraag ik mij af ?

Het bijzondere aan de Doi Saket tempel zijn de muurschilderingen, oordeel zelf ..


Zelf vind ik de kleurenpracht en het vele goud in de Thaise tempels echt wel eyecandy. Het oog voor detail is overweldigend !

No comments:

Post a Comment